Jak vybrat oblečení na motorku?

VÝBĚR A NÁKUP OCHRANNÉHO MOTOCYKLOVÉHO OBLEČENÍ

 

Na motorce je zima, mokro a občas to i trochu bolí…., aby nešikovné maso nemuselo pryč, pořizujeme si slušivé oblečky, které nás zdobí a hlavně chrání. Každý, kdo si jde koupit oblečení, zvažuje mnoho možností, nemluvíme o barvách a nápisech.

První otázka zní: „Kůže, nebo textil?“ Na tuhle otázku není přímá odpověď, zeptejte se ještě jednou, a to: Na co budu oblečení používat? Jak používám (budu používat) motorku? Pokud jsem turista, nebo denně dojíždím do práce, od sněhu do sněhu, nebude vhodná jednodílná kombinéza z perforovaného klokana, stejně jako textilní komplet se zimní vložkou a nepromokavou membránou nebude to pravé ořechové při volných jízdách na závodním okruhu.

Přírodní hovězí nebo klokaní KŮŽE stále v motocyklovém závodě o nejtrvanlivější materiál vede. Dalším důvodem oblíbenosti kůže u sportovních jezdců i u ostatního lidu motorkářského je možnost ušít obleček velice těsný (povolí, kde je třeba) a podrží tak chrániče na všech potřebných místech. Žádné lemy rukávů, klopy kapes a nohavice se netřepají ve větru. Střih je přizpůsoben jízdní pozici, a tak nic nechybí a ani nepřebývá. Jednoduše je vše podřízeno bezpečné jízdě. Nevýhodou přírodního materiálu je horší odolnost proti povětrnostním vlivům. Krátký deštík podrží, delší průtrž už ne. Promočenou koženou kombinézu budete sušit dva dny, textilní vyschne přes noc. I následná údržba je komplikovanější a pohodlí je také diskutabilní.

Zato TEXTILodolává počasí lépe, a to jak teplému tak deštivému, díky vymyšlenostem kolem ventilací a nepromokavých a prodyšných membrán. Proti kůži má textil navrch i v hmotnosti, proto mu dávají přednost cestovatelé. Hlavním důvodem, proč je textilní oblečení stále oblíbenější, je pocit větší volnosti, který nabízí. Také civilnější vzhled při posezení v hospůdce při pauze, hraje svou roli. A údržba? Dejte to prostě vyprat!

Ale není nic tak jednoduché, jak se může zdát, když už máte jasno, nabídnou vám výrobci střední cestu: KOMBINACI TEXTIL/KŮŽE. Jednoduše řečeno, jedná se o textilní oblečení „koženého“ (těsného) střihu s koženými díly v místech, kde se předpokládá v případě pádu kontakt se silnicí. Výhodou je nižší hmotnost a lepší prodyšnost proti celokoženému oblečení bez kompromisu v oblasti bezpečnosti. A nutno přiznat vůbec to nevypadá zle.

Záleží také na vkusu motoristy, někdo se prostě rád mačká a mokne v kůži na dlouhých cestách a jiný trhá rychlostní rekordy zlehka a v suchu. A konečná kombinace je například kožená sportovní bunda a textilní turistické kalhoty. Proč ne?! Vždyť to je přece to pravý do města :-).

KALHOTY
A BUNDA, NEBO KOMBINÉZA? Téměř vše jde kombinovat a spínat do kompletu. Jediné, co nelze, je rozdělit nenásilně sportovní jednodílnou kombinézu. Taková jednodílka je praktická na nedělní km na okruhu, ale na sraz, nebo na výlety po hradech a zámcích to není to pravé. I praktičtější dvoudílné kombinézy mají při rozdělení jistá omezení a jsou určeny spíše pro sport. Pokud si ponecháte samotnou bundu a zkombinujete ji třeba s kevlarovými jeansy pro jízdy po městě, asi vás překvapí, jak je krátká do pasu. To proto, že je přizpůsobena sportovní jezdecké pozici! Samostatně prodávané bundy sportovního střihu jsou o kousek delší. Problém s kombinací a spínáním může vzniknout při používání různých dílů oblečení od různých výrobců. Každý výrobce používá (záměrně) jiný typ zipu, nebo ho alespoň našije obráceně. Nic, co by zručná švadlena za mrzký peníz nedovedla napravit. Pokud kupujete kalhoty a máte již bundu, vezměte ji sebou, ať můžete vyzkoušet, jak pěkně pasují k sobě nejen zipy. Výhoda oblečků spojených zipem je z hlediska bezpečnosti zřejmá. Pokud spadnu a jedu po zádech na asfaltu ve spojeném kompletu, dřu obleček. Bez spojení kalhot a bundy dřu vlastní tělo pod vyhrnutou bundou, nebo shrnutými kalhotami.



Jak vybrat velikost oblečení 

To není nic složitého, vždyť každý z nás si kupuje kalhoty a bundu několikrát ročně už od malička. No zase tak jednoduché to není. Alespoň podle pohledu na „padnoucí“ moto-oděvy nemalé části motocyklového jezdeckého pole. Mějte na paměti, že motocyklové oblečení je v prvé řadě ochranný oblek, a proto musí ochranné prvky (chrániče) sednout na místo určení a nesmí volně cestovat při pohybu. Pokud dojde k nehodě, nemá nikdo čas porovnat si rukávy a nohavice tak, aby chránič byl na správném místě. Je to trochu na úkor pohodlí, ale jen po dobu, než si na vás nový oblek zvykne a přizpůsobí se tvaru vašeho těla. A i naopak, vy si zvyknete na chrániče. Kůže se „vytáhne“ až o jednu velikost. Textil povolí méně, ale i tak znatelně. Pokud zkoušíte nové oblečení, mnohdy bývá vložena i zimní vložka, ta vždy ubírá vnitřní prostor. Pokud nejste celoroční jezdec, pak zimní vložku většinou během sezony nepoužijete. Už máte na sobě těsně padnoucí oblečení a řešíte problém, jestli bude vše tak jak má být i na motocyklu, který nemáte po ruce? Pak doporučujeme malý tělocvik:

BUNDA

Rozpažte a předpažte, první pohyb bude mírně omezený a lehce povytáhne bundu vzhůru. Při natažení rukou vpřed je ideální, aby rukávy končily u zápěstí (u kožené bundy spíše nad zápěstím). Ohněte ruku v lokti. Chránič musí sedět na lokti (uchycení chrániče umožňuje upravit umístění nahoru či dolů +/- 1-2 cm). Stejně tak po celou dobu musí sedět chránič na rameni, ideálně lehce vytočen vpřed do směru jízdy. Přední část bundy je užší a kratší, aby se kvůli přebývajícímu materiálu při jízdě netlačila pod bradu a nevytvářela na hrudníku nešikovný pytel. Zároveň vás v případě pádu takto střižená bunda nutí držet tělo lehce v pozici do kotoulu, což může zabránit bolestivému vykloubení ramene a rozplácnutí se na vozovce. Proto se nedivte, že se při zapnutí kožené bundy cítíte jako Quasimodo (tento pocit nebudete zažívat u oblečení určeného pro vyznavače klasického stylu). Střih sportovního oblečení je přizpůsoben posedu na malých kapotovaných sportovních motocyklech s nízkými a úzkými řídítky. 

ROZMĚRY BUNDY: A) výška postavy, B) šířka ramen, C) obvod hrudníku, D) obvod pasu a E) délka rukávu.



KALHOTY

Udělejte pomalý dřep s koleny od sebe. Pozor na délku kroku! Postavte se a zvedněte pokrčenou nohu do strany (napodobujte nasedání na moto). Kalhoty mohou být těsné, ale nesmí vás omezovat natolik, aby nebylo možné nasednout. Chrániče kolen/holení musí po ohnutí nohy při dřepu padnout na koleno (uchycení chrániče umožňuje upravit umístění nahoru či dolů +/- 1-2 cm) tak aby vás žádná hrana netlačila, nebo aby se chrániče nestáčely na vnitřní stranu (k nádrži). Délka nohavic je u sportovních kalhot, které se vkládají do bot kratší a ideálně by měly nohavice končit nad kotníkem tak aby v botě nepřekážely. Naopak turistické textilní kalhoty, které se přetahují přes obuv, by měli být tak dlouhé, aby při pokrčení nohy přesahovaly lem boty.

Pokud si kalhoty objednáváte, doporučujeme připojit poznámku se základními ROZMĚRY KALHOT:

D) obvod pasu, F) obvod boků, G) délku vnitřního švu a H) obvod stehna.

Tím minimalizujete možný omyl a vyhnete se zdlouhavému vyměňování zakoupeného oblečení.



CHRÁNIČE

Jsou zmiňovány stále dokola a stejně jako přilby i chrániče mají různé homologace a provedení. Běžnou výbavou bundy jsou chrániče loktů/předloktí, ramen a páteřový chránič. U kalhot to jsou chrániče kolen/holení a kyčlí. Na výběr máte měkké nehomologované chrániče, což je molitanová výplň, která při pádu příliš neochrání. U cestovního převážně textilního oblečení se používají CE (homologované) pěnové chrániče, které již výrazně zvyšují bezpečnost a díky nízké hmotnosti nezvyšují celkovou váhu oblečení. A jako poslední jsou v nabídce sportovní CE chrániče, které tvoří kombinace pěnového materiálu s tvarovou pamětí a plastu, nebo kompozitního materiálu. U sportovního oblečení se s oblibou používají i vnější protektory ramen i loktů z kompozitu, plastu doplněné i o lehké kovy a slitiny jako titan a hořčík.

Samostatná kapitola by mohla být věnována CHRÁNIČŮM PÁTEŘE. Zde platí, že je lépe něco než nic, ale čím více tím lépe. Páteřový chránič můžete vozit jako součást bundy v podšívce, nebo samostatně přímo na těle připevněný pomocí pásu a elastických šlí. Ohledně materiálů a homologací je tomu stejně jako u ostatních motocyklových chráničů, jen konstrukcí je více. POZOR: Nikdy nepoužívejte při jízdě na motocyklu chrániče určené pro cyklistiku, zimní sporty a in-line! Při nákupu samostatného páteřového chrániče dbejte hlavně na jeho délku. Dlouhý je stejně špatný jako krátký. Chránič by měl začínat přibližně dva prsty pod švem límečku bundy a končit by měl nad kostrčí. Pak bude chránit páteř a nebude vám překážet při jízdě. Popruhy zvolte tak aby byly pohodlné a utahujte je pouze pro umístění chrániče na správném místě. Neupínejte „na krev“!

Velikosti postava


 Tabulka pánských velikostí (liší se dle výrobce)

vel vel obvod hrudníku obvod pasu obvod boků délka paže délka nohy
C D F E G
46 XS 90-93 79-82 96-98 82 80
48 S 94-97 83-86 99-102 83 80
50 M 98-101 87-90 103-106 84 80
52 L 102-105 91-94 107-110 85 81
54 XL 106-109 95-99 111-114 86 81
56 2XL 110-113 100-104 115-118 87 81
58 3XL 114-117 105-109 119-122 88 82
60 4XL 117-121 110-114 123-126 89 82
62 5XL 122-125 115-119 27-130 90 82
64 6XL 126-129 120-124 131-134 92 83
66 7XL 130-133 125-129 135-138 93 83
68 8XL 134-137 130-134 141-144 94 83
70 9XL 138-141 135-140 145-148 95 85
72 10XL 124-145 145-150 149-152 96 85
74 11XL 146-149 155-160 153-155 97 85
76 12XL 150-153 165-170 156-158 98 85

Tabulka dámských velikostí (liší se dle výrobce)

vel vel obvod hrudníku obvod pasu obvod boků délka paže délka nohy
C D F E G
34 XXS 78-82 62-66 86-90 73 74
36 XS 83-86 67-70 91-94 74 74
38 S 87-90 71-74 95-98 75 76
40 M 91-94 75-78 99-102 75 78
42 L 95-98 79-82 106-106 76 80
44 XL 99-104 83-86 107-110 76 80
46 2XL 105-108 87-90 111-114 77 83
48 3XL 109-112 91-94 115-118 77 83

 

Jak správně vybrat:

 

Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všePodrobné nastavení